Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van HJ en Anita - WaarBenJij.nu Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van HJ en Anita - WaarBenJij.nu

Bali

Blijf op de hoogte en volg HJ en Anita

25 Maart 2014 | Indonesië, Ubud

Wat kan het leven toch heerlijk simpel zijn op Gili Air. Gili is zo klein, binnen 90 minuten ben je het hele eiland rond gewandeld. De enige keuze die je kan maken is linksom of rechtsom. De volgende keuze is strand of zwembad en lezen of snorkelen. En natuurlijk de belangrijkste keuze, welke vis moet er op de BBQ. We hadden ook nog een top (bel) villa gehuurd. Jullie snappen het natuurlijk al, het leven op Gili is best zwaar. Na een paar dagen waren we dan ook weer helemaal uitgerust om aan de oversteek naar Bali te beginnen. Alweer het laatste weekje van onze reis. Het gaat nu wel weer snel hoor.
Volgens mij was ons verstand alleen nog in de relax stand toen we de oversteek reserveerde. Afgelopen zaterdag zouden we met de publieke ferry naar Bali gaan. Waarschijnlijk hadden we alleen naar de prijs van het kaartje gekeken en ons niet verdiept in de tijd.
Met al onze spullen stonden we om 8 uur in de ochtend klaar in de haven van Gili. Toen bleek dat de Ferry niet naar het eiland kwam,maar dat we eerst weer naar Lombok moesten met een klein bootje. OK, in Lombok bleek dat de haven voor de Ferry aan de andere kant van het eiland lag. Dat zou betekenen dat we eerst nog twee uur in de bus moesten, om 12 uur zou de Ferry pas vertrekken om vervolgens rond 7 uur in de avond in Ubud aan te komen. Het was wederom weer lekker voorbereid, maar in zo'n lange trip hadden we echt geen trek.
Gelukkig konden we de tickets nog om boeken voor de fastboot. Binnen anderhalf uur kwamen we alsnog aan op Bali en om half twee in de middag waren we ingecheckt in ons hotel in Ubud. Beter geregeld.
ubud is echt een schattig dorpje. De omgeving ligt prachtig in de rijstterassen. Overdag wordt het helemaal overspoeld met dagjes mensen vanuit de kust, maar s' avonds keert de rust weer terug. In Ubud ligt het Monkey Forrest. Als het park dicht gaat dan komen de apen weer het dorp onveilig maken. Te grappig... Zit je wat te drinken, vliegt er een hele groep apen door de straat. Ons hotel grenst ook aan het park. Elke ochtend rond 7 uur werden we gewekt door de apen die ons hotel onveilig kwamen maken. Je schrikt je rot hoor, als je de gordijnen opent en er zit een enorme aap op je balkon. Het personeel loopt de hele dag rond met een katapult om de apen af te schrikken. Ze schieten niet, maar alleen de aanblik van de katapult is voldoende.
We hebben in Ubud een geweldige tour gemaakt. Downhill fietstocht van Mount Batur. Helemaal top.
In de ochtend hebben we eerst een rondleiding gehad op een koffieplantage. Daar hebben we ook de koffie geproefd van de civet kat. Deze koffie is in Nederland ontzettend prijzig en wordt gemaakt van de ontlasting van de civetkat.
Vervolgens op onze mountenbike volgas van de berg naar beneden. Heel gaaf. Onderweg hebben we nog een aantal stops gemaakt in kleine dorpjes om te kijken hoe de mensen leven. Het uitzicht onderweg was super. Na ongeveer 30 kilometer hadden we de finish bereikt. Helemaal blij, want er zaten ook een paar pittige klimmetjes tussen en dat in de volle zon.
In Ubud zit ook het beste varkensvlees restaurant, Ibu Oka. Tenminste volgens Antonie Bourdain.
Door deze reclame zit de hele tent compleet vol. Ons tentje is het niet. We hadden allerlei soorten varkensvlees besteld, waaronder ook het vel. Dat schijnt een delicatesse te zijn, maar ik haakte compleet af. Op de stukjes vel zat nog haar. En dat lekker op peuzelen.. Wij slaan even over.
De laatste drie dagen zitten we nu aan de kust bij jimbaran. Nog even bijkleuren voordat we zaterdag weer naar Nederland vliegen.
Wat gaat de tijd ineens snel....

• 27 Maart 2014 - 21:56

Edwin:

Zojuist al jullie berichten als hoofdstukken als zijnde een soort van lonely planet, achter elkaar gelezen. Heerlijk om al jullie belevenissen te lezen en dat jullie genieten. Top!