Borneo - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van HJ en Anita - WaarBenJij.nu Borneo - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van HJ en Anita - WaarBenJij.nu

Borneo

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg HJ en Anita

23 September 2009 | Maleisië, Kuching

We zijn veilig aangekomen in Borneo en hebben ons intrek genomen in een hotel in Kuching. Dit betekent dat onze laatste vakantiedagen zijn aangebroken :(
Maandag hebben we een bezoek gebracht aan het Orang Oetan Wildlifecenter in Semmengoh. We waren daar veel te vroeg. Om 15.00 uur was het pas voedertijd. Maar toen we daar aankwamen waren de Orang Oetans al vlakbij het opvangcenter, omdat er verder nog geen toeristen waren mochten wij alvast samen met de parkranger naar binnen. Helemaal super! Er waren drie jonge Orang Oetans net begonnen aan hun speeluurtje. Ze sprongen door de bomen achter elkaar aan. Heel indrukwekkend en des te meer omdat we natuurlijk helemaal alleen waren. Super! Om 15.00 uur was er voedertijd van de Orang Oetans. Je kan dan met de parkranger de jungle in naar vaste voederplaatsen. Jammer alleen dat hier wel erg veel mensen op af kwamen. Vooraf kreeg je een uitgebreide instructie, want het kan wel gevaarlijk zijn. Met voedertijd is de kans namelijk heel groot dat het grote mannetje op komt dagen. En deze kan agressief zijn. Dus op commando "run" moet je ook echt gaan rennen. Het mannetje, genaamd Ritchie, kwam inderdaad opdagen bij de voederplaats. Wat een enorm beest! Alleen naar een paar minuten had Ritchie het wel weer bekeken en had bedacht om achter een paar mensen aan te gaan, die het pad alweer terug wandelden. Dit was wel een spannend moment. Wij konden de jungle niet meer uit, omdat het enige pad was geblokkeerd. Na een tijdje geduldig wachten was de Orang Oetan er weer vandoor en konden wij snel weer weg komen. Zo maak je nog eens iets mee :)
Dinsdag hebben we een dagtocht gemaakt naar het Bako National Park. Dit is een jungle gebied op Borneo, wat bekent staat om zijn wildlife. Dit gebied kan je alleen maar inkomen met een bootje. Dus alleen de weg er naar toe is al leuk. In het park hebben we een wandeling gemaakt met een gids. Deze kon een hele hoop over het park vertellen, maar wist ook een hele hoop dieren te spotten. Zo zijn we drie slangen (vipers) tegen gekomen en hebben we een hele groep Proboscis apen gezien, oftewel de Neusapen. Deze komen alleen voor op Borneo. Dit was heel bijzonder om te zien. Met dank aan onze slimme gids konden we deze apen ook van redelijk dichtbij bewonderen. Onderweg zijn we nog wilde varkens en een enorme Varaan tegengekomen. Een hele bijzondere dag dus. Maar de lunch was ook bijzonder. Een groep kleine aapjes hebben zich verzameld bij de parkrangerstation en stelen alles wat ze maar kunnen krijgen. Om rustig te eten krijg je een katapult om ze uit de buurt te houden. Het lukt ze nog wel regelmatig om de inhoud van je bord mee te stelen.
Op woensdag (onze laatste dag alweer) hebben we een boottrip geregeld om de Irrawady dolfijnen te zien. Deze dolfijnen leven in de mond van de rivier en hebben een hele ronde kop. Alleen wij waren de enige twee die met deze tocht meegingen. Ook bij de opstapplaats voor de boot was het erg stil. Inmiddels waren we dan ook echt van mening dat deze dolfijnen helemaal niet bestaan en dat dit een echte toeristenval is. Maar gelukkig hadden we het mis. Ondanks dat dit niet het goede seizoen was, hebben we toch verschillende dolfijnen gezien. Helaas waren we wel elke keer te laat om ze op de foto te krijgen. Zo zijn onze laatste vakantiedagen op Borneo echt nog een toetje van deze reis geworden. Helaas is het einde nu echt aangebroken en donderdagmiddag vliegen we weer naar Kuala Lumpur. Donderdagavond vliegen we dan verder naar Amsterdam. De aansluitingen zijn niet helemaal optimaal dus moeten we morgen flink wat uren doorbrengen op het vliegveld. Maarre ons hoor je niet klagen hoor!!

• 23 September 2009 - 07:48

Nicolette:

een hele goed vlucht gewenst morgen en vrijdag

• 23 September 2009 - 17:50

GJ & Saskia:

Hoi HJ en Anita.
    Wat een avonturen hebben jullie beleefd echt super om het allemaal te lezen en te zien, En nu weer op naar huis dat zal niet mee vallen voor jullie. Goede reis en spreken elkaar snel.
    groetjes GJ & Sas