Nieuw land - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van HJ en Anita - WaarBenJij.nu Nieuw land - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van HJ en Anita - WaarBenJij.nu

Nieuw land

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg HJ en Anita

28 December 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Vrijdag 24 december zijn we vanuit de grensplaats Chau Doc in Vietnam met de boot naar Cambodja vertrokken.
Dit ging boven verwachting snel. We hadden al diverse verhalen gehoord over lange wachttijden bij de grensovergang ivm de aanvraag van de visa, maar na een klein uurtje wachten kregen we zonder enkele vragen het benodigde visum. Uiteraard wel na betaling van de nodige US Dollars.
Na 5 uurtjes met de boot kwamen we aan in het centrum van Phnom Penh. Al snel hadden we een perfect hotel gevonden. Helemaal luxe voor onze begrippen namelijk met balkon en een zacht bedje. Dat is namelijk hier nogal uitzonderlijk.
We moeten eerlijk zeggen dat we de hoofdstad best wel een leuke stad vonden. Het uitgaansgedeelte ligt aan de rivier met een lange boulevard met leuke restaurantjes.
De eerste dag in Phnom Penh hebben we de stad bekeken.
Natuurlijk konden we het niet laten om naar de grootste markt van Cambodja te gaan opzoek naar uitzonderlijk voedsel. Dit viel heel erg mee. We hebben geen nare foto's kunnen maken voor jullie. Wel hebben we al een paar keer een menukaart gekregen met daarop krokodil en slang. Wie weet gaan we ons daar nog eens aan wagen.
Na een overheerlijke lunch in het Friends restaurant konden we weer verder.
Het Friends restaurant wordt uitsluitend gerund door straatkinderen. Goed project en erg leuk om zelf te zien!
In de middag hebben we het Nationaal Museum bezocht. Een prachtig pand met een uitgebreide collectie van Khmer stukken.
Daarna gingen we door na het Royal Palace en de Silver Pagoda. Nou ja.. de koning verwacht wel dat we met gepaste kleding komen. Dat betekende dus eerst terug naar het hotel voor spijkerbroek en lange mouwen. Heerlijk met een temperatuur boven de 30 graden.
Maar het was het waard! Het Royal Palace was prachtig. Mooie tempels en natuurlijk veel pracht en praal!
Dag 2 was een stuk minder luchtig. Met een tuk tuk hebben we een bezoek gebracht aan Tuol Sleng Museum en de Killing Fields. Het Tuol Sleng Museum is in de franse tijd een school geweest, maar is onder het bewind van Pol Pot omgebouwd tot een martelinstituut. Heel indrukwekkend en vreselijk om te zien. Vooral om na te gaan dat het zich allemaal tot 1979 heeft afgespeeld. Niet zo heel lang geleden dus. De laatste rechtzaak is afgelopen jaar pas afgerond.
Daarna door naar de Killing Fields. Mensen uit het Tuol Sleng ging door naar de Killing Fields.
Hier liggen diverse massagraven. In de grond zie je zelfs nog botjes en kleding liggen. Vreselijk!
Afgelopen maandag zijn we met een busje naar Siem Reap gegaan. Siem Reap ziet er ook helemaal leuk uit. Dus de verhalen zullen snel volgen!

Dag dag.

• 29 December 2010 - 14:18

GJ & Saskia:

Hoi HJ en Anita.
    Tijdje niets van ons gehoord, maar dat hoor je nog wel.
    Jullie beleven de mooiste en de gekste dingen wat ik zo zie op al die foto's, geniet er nog maar lekker van.
    Wij wensen jullie natuurlijk een waanzinnig uiteinde toe en alle goeds voor volgend jaar.
    Groetjes enxxxjes
    GJ & Saskia

• 31 December 2010 - 08:55

Edwin:

De beste wensen voor 2011!
    Dat het een gezond, voorspoedig en gelukkig jaar wordt!!
    (Laat ik er maar vroeg bij zijn ivm het tijdverschil. Nu nederlandse tijd ong 1000uur, dus wij moeten nog 14 uurtjes wachten).

Doei! doei.

ps,
    Kan HJ niet 'n chineserol in zijn rugzak meenemen? twee mag ook ;-)